Marabou idag

Marabou är ett av Sveriges mest älskade varumärken, med choklad som får oss att säga Mmm...

Marabou är en del av koncernen Mondelēz International, världens största chokladföretag. Förutom våra egna nordiska varumärken Marabou och Freia finns här choklad från Milka, Cadbury, Toblerone, Côte d’Or och Suchard.

Det var en gång...

...en norsk kolonialhandlarson som hette Johan Throne Holst. I slutet av 1800-talet köpte han den då slitna chokladfabriken Freia i Christiania för 9000 kronor och förvandlade den till en modern arbetsplats, som snart kom att bli landets ledande chokladtillverkare.

Marabou föds

1916 etablerade Freia dotterbolaget Marabou, som namngavs efter den maraboustork som prydde chokladförpackningarna. Fabriken, som låg i Sundbyberg utanför Stockholm, fick fart på chokladproduktionen 1919 och en ny era var född!

Det folkliga genombrottet

Choklad var länge en lyxvara, men tack vare det löpande bandets intåg i chokladfabriken kunde priserna sänkas till en folklig nivå i slutet av 30-talet. 1957 fick Marabou Mjölkchoklad sin unika nya smak och är fortfarande svenskarnas favoritchoklad.

Två av Marabous allra första riktigt populära chokladkakor hette Topsy och Siljan och tillkom i sortimentet 1924 respektive 1928. Många av dagens favoriter som fortfarande finns på hyllorna har faktiskt funnits längre än man kan tro, vissa sedan så tidigt som 1900-talets tidiga årtionden.

Schweizernöt är en av Marabous mest populära chokladkakor och har funnits i sortimentet sedan 1926. Den faktiska anledningen till att kakan heter som den gör är dock lite av ett mysterium.

Aladdin

1939 lanserades så Aladdinasken, som rymde de arton populäraste av Marabous 250 praliner. Numera är den röda asken ett givet inslag i svenskarnas julfirande.

En man med goda idéer

Henning Thorne Holst, son till grundaren Johan, var VD i chokladfabriken i nästan 30 år (1918 – 1947). Under denna period tog Marabou fram nyskapande produkter som håller än idag; Vad sägs till exempel om Japp, Non Stop, Daim och Twist?

Nya tider

I slutet av 60-talet var det dags för Maraboustorken att flyga sin kos och ersättas med en snirklig logotyp.

Några år senare behövde Marabou öka kapaciteten. Man byggde då en fabrik i Upplands Väsby, som finns kvar än idag.

Marabous resa har också fört med sig en rad minnesvärda affischnamn och budskap – slogans som ”Ett halvt glas mjölk i varje kaka” från 40-talet, ”Mmm – Marabou!” från 50-talets mjölkchokladboom, ”En gång Marabou, alltid Marabou” från 60-talet och ”Smaken man aldrig glömmer” från 80-talet, ”Lite mera Mmm... i livet” och ”Sprid lite Mmm...” på 2010-talet som än idag sprider glädje och generösitet.